De Belastingdienst verstuurt ruim 280.000 brieven aan ondernemers die op dit moment de btw-aangifte doen via het oude ondernemersportaal van de dienst.
Vanaf 2022 vervangt Mijn Belastingdienst Zakelijk het oude ondernemersportaal. In de brief doet de Belastingdienst suggesties aan deze groep ondernemers om zich daarop voor te bereiden.
De Belastingdienst weet van de ruim 280.000 ondernemingen dat ze nog altijd het oude portaal voor ondernemers gebruiken om btw-aangiften te doen. In de brief nodigt de Belastingdienst hen uit de overstap nu al voor te bereiden en verwijst daarbij naar de diensten van belastingadviseurs voor ondersteuning.
Voor het doen van aangifte via Mijn Belastingdienst Zakelijk is eHerkenning niveau 3 nodig. Doet een adviseur de aangiften voor zijn klant, dan moet hij de adviseur eerst machtigen. Via het nieuwe Mijn Belastingdienst Zakelijk – en/of eigen software van de adviseur- kan de ondernemer ook andere btw-zaken regelen, zoals een suppletieaangifte of een opgaaf intracommunautaire prestaties.
Een btw-aangifte doen in het nieuwe portaal gaat anders dan in het oude. De belangrijkste verschillen en meer informatie staat in de brief btw-aangifte doen via Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Het is ook mogelijk om de aangifte direct vanuit MicroStar te versturen naar de Belastingdienst via de Digipoort module. Deze module kunt u aan alle pakketten van MicroStar toevoegen waarna u de OB, ICP en suppletieaangiftes van al uw administraties heel eenvoudig direct vanuit de MicroStar software naar de Belastingdienst kunt versturen.
Meer informatie over de Digipoort module kunt u nalezen via deze link: https://www.microstar.nl/boekhoudprogramma/modules/digipoort/
Als u na het lezen van de informatie interesse heeft om de module aan uw pakket te koppelen dan volstaat het sturen van een e-mail naar info@microstar.nl
Vermeld in ieder geval uw bedrijfsnaam en serienummer.