Na er jarenlang aan gewerkt te hebben is de Belastingdienst er uiteindelijk in geslaagd om de aangifte echt eenvoudiger te maken voor ondernemers. “Mijn Belasting Zakelijk” is de titel van het nieuwe portaal waarvan ondernemers sinds 2019 gebruik van kunnen maken. Het nieuwe belastingaangifte portaal voor ondernemers moet de zelfstandigen meer overzicht en duidelijkheid geven in hun aangifte. Dat was hard nodig.
Nadelen oude methode van BTW aangifte doen
Het portaal waar tot vorig jaar de BTW aangifte in moest worden gedaan was hard aan vervanging toe. Het systeem sloot op diverse vlakken niet aan op de wensen uit de praktijk. Voor het inloggen in “Mijn Belastingdienst” was een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. De ingevoerde informatie was beperkt zichtbaar, het was belangrijk om de ingevoerde informatie direct te downloaden of te printen om de beschikking te houden over deze gegevens. Naderhand waren de gegevens (bedrag in combinatie met betaalcode) niet meer inzichtelijk.
Dit laatste zorgde voor veel fouten en misverstanden. De aangiftes werden te laat gedaan of met onjuiste bedragen. De Fiscus was hierop onverbiddelijke en deelde met grote regelmaat boetes uit. Alleen al onder ZZP’ers werden gemiddeld 140.000 boetes uitgeschreven.
Nieuw belastingportaal “Mijn Belasting Zakelijk”
Met het in het leven roepen van “Mijn Belasting Zakelijk” hoopt de Belastingdienst dat ondernemers de beschikking hebben over een overzichtelijkere versie van een belastingportaal. Hiermee hoopt de Fiscus niet alleen het aantal boetes terug te dringen, maar ook zelf efficiënter de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. De dienst ervaarde immers zelf ook veel overlast van foutieve of vertraagde aangiftes.
Verschillen tussen “Mijn Belasting Zakelijk” en “Mijn Belastingdienst”
“Mijn Belasting Zakelijk” sluit in tegenstelling tot “Mijn Belastingdienst” meer aan op digitale vernieuwing. De oude aangifte kon alleen op een desktop of laptop worden gedaan. De moderne versie kan ook gebruikt worden op mobile devices zoals een tablet of smartphone.
De grootste vooruitgang is het overzicht van “Mijn Belasting Zakelijk”. In tegenstelling tot “Mijn Belastingdienst” zijn oudere aangiftes wel inzichtelijk. Het is zelfs mogelijk om eerder ingediende aangiftes achteraf nog te corrigeren indien dit noodzakelijk blijkt te zijn. Hierdoor verwacht de Belastingdienst dat het aantal fouten en te late aangiftes sterk zullen afnemen.
Ook het inloggen is met de tijd meegegaan. De verouderde wachtwoorden en inlogcodes hebben plaats gemaakt voor de Digi-D. Dit wordt gezien als een veiligere optie waarmee de kans op fraude kleiner wordt. In de toekomst kan er gebruik worden gemaakt van E-herkenning, waarmee ondernemers ook makkelijker met de overheid kunnen communiceren.
Nieuw belastingaangifte portaal in gebruik voor ZZP’ers, later dit jaar voor de MKB
Het nieuwe belastingportaal is inmiddels beschikbaar voor ZZP’ers. Later dit jaar zal ook het MKB ervan gebruik kunnen maken. Deze laatste doelgroep zal dit portaal ook kunnen gebruiken om de inkomstenbelasting, de vennootschapsbelasting en de loonheffing in te voeren. Uiteraard sluiten de geautomatiseerde boekhoudprogramma’s van MicroStar volledig aan bij het nieuwe portaal. Heeft u vragen hierover? Neem dan gerust contact met ons op. Onze vakkundige medewerkers helpen u graag verder.